Kloubní výživa pro sportovce: Co jíst na klouby a kosti?

Poslední aktualizace 7. 4. 2022 autorem MUDr. Zdeňka Fantová

Sportovci jsou zvyklí na neustálé podávání špičkových výkonů. Případně hodně trénují, aby jich jednoho dne dosáhli. V mnoha ohledech je to dobře, protože si udržují dobrou kondici a nemusí bojovat s nadbytečnými kily. Na druhou stranu, intenzivní sport představuje velkou zátěž pro klouby. Víte, které vitamíny a živiny byste měli přijímat, aby byl váš pohybový aparát co nejdéle fit?

Pohyb patří k životu. Možná o tom budete pochybovat, ale ve skutečnosti se (byť nepatrně) hýbete i ve chvíli, kdy jste v relativním klidu. Potíž je v tom, že ne každý člověk se o své pohybové ústrojí stará, což je velká chyba, protože vlivem opotřebovávání a stárnutí dochází ke zhoršování jeho stavu, který může v pozdějších letech vyústit až v naprostou nepohyblivost. Ve starším věku jsou dokonce zcela běžné i nebezpečné fraktury (například kyčelního krčku), které mohou u oslabených seniorů způsobovat život ohrožující komplikace.

Z problémů s pohybovým aparátem se nemohou úplně vyvázat ani sportovci. Ačkoliv většinou dbají na zdravou životosprávu, nadměrné zatěžování kloubů může vést k jejich poranění.

✅ Chraňte sebe i své okolí

Vybírejte z nano roušek a respirátorů, které zabrání proniknutí virů.

👉 Vybrat nano roušku
👉 Vybrat nano respirátor

Z toho důvodu by měli (nejen) sportovci myslet na dlouhodobé užívání kvalitní kloubní výživy. Víte, které složky by v ní rozhodně neměly chybět?

Glukosamin

Glukosamin je látka, která se přirozeně nachází v lidských kloubech. Konkrétně v chrupavce, která zabraňuje tření kostí o sebe. Dlouhodobé užívání glukosaminu může přispět k menšímu odbourávání chrupavky, které se děje při některých chorobách kloubů. Myslete ale na to, že ve složení by měl být glukosaminsulfát a nikoliv glukosamin hydrochlorid. (První se totiž považuje za lepší.)

Chondroitin

Další látkou, bez které by nemohly lidské klouby fungovat, je chondroitin. I on je totiž přirozenou součástí chrupavky. Lidé, kteří trpí na problémy s klouby, mohou těžit z toho, že chondroitin snižuje jejich ztuhlost. Tato látka také může redukovat bolest kloubů.

MSM

Další složkou kvalitní výživy pro vaše klouby bývá MSM (methylsulfonylmethan). Opět jde o látku, která má pozitivní vliv na redukci bolesti kloubů. Díky tomu se může významně zlepšit váš sportovní výkon a pohyblivost.

Kolagen

Kolagen zná většina lidí z reklam na pleťové krémy proti stárnutí. Ve skutečnosti se nachází i v kloubech a v dalších pojivových tkáních. V průběhu výběru kloubní výživy si vybírejte přípravky, které obsahují jak kolagen I., tak kolagen II. typu. Oba druhy kolagenu fungují lépe na něco trochu jiného, ale navzájem se dobře doplňují. (Spolu s kolagenem hledejte ve složení vitamín C, který zlepšuje jeho vstřebatelnost.)

Vápník

Potřebu vápníku máme spojenou především s malými dětmi, které rychle rostou. Pravda je ale taková, že vápník potřebujeme všichni. A dokonce i ve starším věku, protože u mnoha jedinců (a speciálně u žen po přechodu) hrozí zvýšené riziko řídnutí kostí. Jelikož osteoporóza nebolí, je vhodné se o stav kostní hmoty zajímat co nejdříve. (Stačí, když se objednáte na bezbolestnou denzitometrii, ze které budete mít okamžitě výsledek.)

Vitamín K2

Aby se vápník správně vstřebával do kostí, musíte myslet i na pravidelný příjem dalších látek. Patří mezi ně vitamín K2. (Pozor, vitamín K sdružuje ještě vitamín K1, který má v organismu trochu odlišné úkoly.) Jenže, vitamín K2 není vůbec jednoduché přijímat, takže se obvykle doporučuje, aby ho lidé doplňovali z doplňků stravy, u kterých výrobce maximalizoval jeho využitelnost.

Vitamín D3

S vitamínem D3 jste se setkali v diskuzích o podpoře imunitního systému. Tento vitamín má ale velký dopad i na naši náladu a na stav pohybového ústrojí. Spolu s vitamínem K2 má synergický efekt, díky kterému se vápník vstřebá do kostí tak, jak by správně měl. Jelikož sluneční svit, ze kterého lidské tělo vitamín D čerpá, nebývá v naší zemi stabilní, opět se ho doporučuje doplňovat z doplňků stravy na klouby.

Naučili jste se pravidelně užívat kloubní výživu?

Zdroje informací

https://www.kloubin.cz/kloubni-vyziva/ – Jak vybrat kloubní výživu (česky)

https://www.healthline.com/nutrition/osteoporosis-supplements – 11 suplementů proti osteoporóze (anglicky)

https://www.healthline.com/health/joint-supplements – 9 suplementů na klouby (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/collagen – Vše o kolagenu (anglicky)

 

Napsat komentář