Snížení cholesterolu – 5 tipů, které zaručeně pomohou

Vysoký cholesterol je obrovský problém. Nebolí, takže s ním můžete roky žít a vůbec o něm nemusíte vědět. Jakmile se ale jednoho dne projeví, mívá to fatální následky. Proto vám dáme tipy na potraviny na snížení cholesterolu a další rady, které by vám měly pomoci udržet ho pod kontrolou.

Cholesterol je nezbytnou součástí organismu. Svým způsobem na něj tedy nelze pohlížet jen špatně. Mezi jeho primární funkce patří zajišťování flexibility buněk, nebo normální produkce a funkce některých hormonů. 

Problém je v tom, že máme cholesterolu nadbytek. Ten se pak usazuje na nesprávných místech a v kritických fázích otevírá dveře vážným zdravotním problémům. Třeba infarktu a dalším chorobám kardiovaskulárního systému. Proto bychom se měli všemožně snažit o to, abychom mu nedali příležitost se v našem těle hromadit.

✅ Chraňte sebe i své okolí

Vybírejte z nano roušek a respirátorů, které zabrání proniknutí virů.

👉 Vybrat nano roušku
👉 Vybrat nano respirátor

Co jíst na snížení cholesterolu, nebo jaké další kroky lze v rámci prevence jeho zvýšení podnikat, vám prozradíme níže.

Co funguje na snížení cholesterolu?

Někteří lidé nedají během procesu snížení cholesterolu dopustit na lecitin, na bylinky, nebo na prášky, které jsou předepsané lékařem. To ale nejsou jediné metody, které můžete vyzkoušet. Zvlášť, když jeho výše hodně souvisí s naším naučeným životním stylem.

Nenasycené mastné kyseliny Omega-3

První záchrannou brzdou, na kterou se lze v mnoha ohledech spolehnout, je zvýšená konzumace nenasycených mastných kyselin Omega-3. Bylo prokázáno, že testovaným subjektům, kterým Omega-3 na osm týdnů nahradila saturované tuky, klesla hladina špatného cholesterolu o 10 %. Což je dobrý důvod, proč je zařadit do vaší každodenní životosprávy. 

Rozpustná vláknina

Dalším tipem, který vás nebude skoro nic stát je konzumace rozpustné vlákniny. Ta se nachází například v luštěninách, mezi které se řadí čočka, fazole a hrášek. Mezi další zdroje patří ovesné vločky a výrobky z celozrnné mouky.

Cvičení

Velké věci dovede při snižování špatného cholesterolu v krvi i cvičení. Dobrým způsobem, jak tělo dostat do formy je kardio cvičení. Během něj se pohybujete v aerobní zóně, která vám umožňuje spalování tuků. Oproti silovému cvičení v posilovně trvá déle, ale má prakticky okamžitý výsledek. (Ovšem, po posilování můžete spalovat ještě několik dní po skončení lekce. V ideálním případě tedy kombinujte obojí.)

Ztráta váhy

Ač to není pravidlem, vyšší hladinu cholesterolu mívají obézní lidé. Také je u nich větší pravděpodobnost cukrovky 2. typu, onemocnění kloubů (v důsledku zvýšené zátěže) a horší průběh některých nemocí. Jako je například dnes tolik diskutovaný COVID-19. Nejde o to, jak rychle se rozhodnete zhubnout, ale o to, aby byla tato změna dlouhodobě udržitelná.

Zbavte se neřestí

V neposlední řadě, je důležité se vypořádat s neřestmi, mezi které patří kouření a popíjení alkoholu. Kromě toho, že oboje vyvolává závislost se to negativně podepisuje na vašem celkovém zdraví. Jmenovat bychom mohli poškození jater, nebo rakovinu plic. Když se nezaleknete abstinenčních příznaků, máte slušnou šanci žít kvalitnější (a hlavně delší) život.

Jaký vybrat jídelníček

Z předchozích několika řádků je vcelku patrné, který směrem byste měli v rámci jídelníčku směřovat. Kromě tučných ryb si dopřávejte celozrnné pečivo a další výrobky z celozrnné mouky. (Třeba těstoviny.) Uškodit vám nemohou ani ovesné vločky, ovoce a luštěniny, kterými si můžete ozvláštnit svůj týdenní jídelníček. 

Dále zkuste:

  • Česnek
  • Zázvor
  • Kurkumu
  • Skořici
  • Oregano
  • Avokádo
  • Olivy
  • Ořechy
  • Sóju a výrobky z ní
  • Zelený čaj

Co se týče dalších potravin, vybírejte si maximálně polotučné mléčné výrobky. Také zkuste omezit konzumaci masa (hlavně tučného) a cukru. Stopku dejte i polotovarům a dalším hodně zpracovaným potravinám. Pokud nevíte co jíst, aby vám chutnalo, inspirujte se Středomořskou dietou, která vám dokáže, že i zdravý životní styl může být příjemný a zábavný.

Máte zvýšenou hladinu cholesterolu? Pokud ano, jaké změny v životosprávě už jste zkusili?

Zdroje informací

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-lower-cholesterol – 10 způsobů, jak snížit cholesterol (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/low-cholesterol-diet – 10 tipů, jak změnit svůj jídelníček kvůli cholesterolu (anglicky)

 

Napsat komentář