Babské rady na ischias: 5 tipů na ústřel a bolest zad

Poslední aktualizace 19. 9. 2022 autorem MUDr. Zdeňka Fantová

Ischias je zdravotní problém, který může potrápit prakticky každého. Jelikož významně ovlivňuje naši pohyblivost, je pochopitelné, že se ho většina nešťastníků snaží urychleně zbavit. Proto se podíváme, jestli na něj fungují nějaké babské rady, a pokud ano, tak také na to, které z nich to jsou.

Ischias je zdravotní problém, který má mnoho dalších jmen. Setkat se lze například s lidovým označením houser, ústřel nebo hexenšus. Jeho původ je nám celkem dobře znám, tradičně za něj může podráždění nebo komprese (stlačení) nervu, kterému říkáme nervus ischiadicus.

Poměrně často k němu dochází kvůli tomu, že vám vyhřezne ploténka. Jakmile dojde ke stlačení nebo podráždění nervu, začne ze sebe vydávat pichlavou bolest. Neobvyklé nebývá ani mravenčení s necitlivostí končetin. Pokud se ischias nijak neřeší, bolest může narůstat, až přeroste do nesnesitelného rozměru.

✅ Chraňte sebe i své okolí

Vybírejte z nano roušek a respirátorů, které zabrání proniknutí virů.

👉 Vybrat nano roušku
👉 Vybrat nano respirátor

Existují nějaké způsoby, jak si můžete pomoci doma?

Obklady

Jedním z prvních tipů, který můžete vyzkoušet, je buď studený, nebo naopak teplý obklad. Studený obklad dovede bolavé místo lehce znecitlivět a dovede podporovat redukci otoku. Teplý obklad zase vede k lepšímu prokrvení, uvolnění a regeneraci. Není ale vyloučeno, že tuto metodu budete muset doplnit o další tipy z následujícího seznamu.

Mazání

Dalším tipem, který můžete vyzkoušet, je mazání ischiasu mastí z lékárny. Doporučuje se například koňská chladivá mast. Můžete ale sáhnout i po takových, které obsahují mírně znecitlivující látky. (To platí třeba o Ibalgin gelu/krému, který navíc podporuje redukci zánětů.)

Cvičení

Pokud se můžete trochu hýbat, doporučuje se nezanedbávat ani vhodný způsob protahování a cvičení. Obvykle je dobrým tipem přitahování kolen k hrudníku, zatímco ležíte na pohodlné podložce. Při přitáhnutí kolen k hrudníku je obejměte rukou a snažte se tuto pozici důkladně prodýchat. Držte cca 20-30 vteřin a poté nohy pomalu uvolněte a položte je na zem.

Dále se doporučuje:

  • Chůze
  • Jízda na kole
  • Plavání

Samozřejmě, pokud je bolest opravdu úporná, neměli byste se do cvičení pouštět bez předchozí konzultace s fyzioterapeutem nebo lékařem.

Teplé oblečení

Pokud trpíte na bolesti zad a na ischias pravidelně, určitě se hodí dbát na to, abyste chodili ven v dostatečně teplém oblečení. (A to například i při oné zdravotní procházce.) Naprostou samozřejmostí by měly být delší teplé bundy a kabáty, mikiny a teplé svetry. Určitě ničemu neuškodíte ani v případě, že si obstaráte nátělník.

Pupalkový olej

Někteří lidé také nedají dopustit na pupalkový olej, který se někdy přidává do doplňků stravy na podporu normálního stavu pohybového aparátu. Především proto, že má protizánětlivé účinky. Z toho důvodu jej taktéž můžete vyzkoušet.

Prevence ischiasu

Nejlepší problém je takový, který vůbec nevznikne. Proto se zaměříme na to, jestli se dá houserovi nějakým způsobem předcházet.

Na jeho prevenci má pozitivní vliv například:

  • Vhodné držení těla
  • Spaní na dobré matraci
  • Přiměřená fyzická aktivita a protahování
  • Posilování zádového svalstva
  • Udržování normální tělesné váhy

Co když nic nepomáhá?

Pokud je problém s ústřelem dlouhodobý a hodně úporný, někdy vám nezbyde nic jiného než navštívit lékaře, který vám může píchnout obstřik. (To je termín pro injekční aplikaci anestetik nebo kortikosteroidů.) V nejkrajnějším případě vám také může doporučit operaci, která by měla vaše problémy jednou provždy vyřešit.

Máte nějaké vlastní tipy a triky, jak vyzrát na ischias? Pokud ano, budeme rádi, když nám je napíšete do komentářů pod článkem.

Napsat komentář