Histaminová intolerance: Příčiny, příznaky a co jíst

Už jsme si tak nějak zvykli na to, že se v našem okolí pohybují lidé, kteří mají alergii na nějakou složku potravy. Může jít o mořské plody, sóju a ořechy, mléko nebo lepek. Už jste ale někdy slyšeli o problému, kterému se říká histaminová intolerance? Pokud ne, dnes si o něm povíme.

V dnešní době je celkem běžné, že trpíme různými druhy alergie a nesnášenlivosti. Je otázkou, zda je to vývoj negativním směrem, který je způsobený naším současným stylem života. Nebo to tak bylo vždycky, ale nikdo se tím příliš nezabýval.

Na tuto otázku neexistuje odpověď. I přesto se ale shodneme na tom, že pokud vás něco podobného trápí (celiakie, alergie na laktózu a podobně), nejde o nic příjemného. O těchto potížích se ale alespoň mluví. Existuje ale i histaminová intolerance, o které mnozí lidé vůbec nic nevědí. Což může být pro lidi, kteří jí trpí, značná společenská překážka.

Abychom vám trochu rozšířili obzory a zároveň jsme vás při jejím řešení nasměrovali správným směrem, nabízíme vám velkého průvodce histaminovou intolerancí, který se vám pokusí zodpovědět všechny vaše otázky.

✅ Chraňte sebe i své okolí

Vybírejte z nano roušek a respirátorů, které zabrání proniknutí virů.

👉 Vybrat nano roušku
👉 Vybrat nano respirátor

Co to je? Jedná se o alergii?

Syndrom histaminové intolerance je v dnešní době poměrně vzácný úkaz, který se objevuje u cca 2-3 % populace. O něco častější je přitom u zralých žen. Nedá se úplně říct, že by šlo v pravém smyslu o alergii. Tento stav je totiž vyvolaný nerovnováhou mezi produkcí a odbouráváním histaminu v těle. Jelikož ale histamin souvisí s alergiemi, nelze úplně říct, že by na histaminovou intoleranci neměly vůbec žádný vliv. V současné době není jasné, zda se s tímto problémem člověk narodí, nebo se u něj rozvine až postupem času.

Příčiny histaminové intolerance

Histamin tělo produkuje přirozeně. A také ho umí za pomoci některých svých enzymů zpracovat. Zvlášť, pokud histamin přijmete skrze potravu. Tohoto enzymu ale může být postupem času nedostatek. Což může následně vyústit v histaminovou intoleranci.

Mezi možné příčiny tohoto problému patří:

  • Léky, které ovlivňují produkci potřebného enzymu
  • Choroby zažívacího ústrojí (Crohnova choroba atd.)
  • Nadměrný příjem potravin, které jsou bohaté na histamin
  • Přísun potravin, které blokují funkci enzymu

Z toho důvodu je jednou z cest, jak se s tímto problémem poprat, změna životního stylu.

Projevy a příznaky – jak poznat, že máte histaminovou intoleranci

Projevy histaminové intolerance se mohou v některých bodech prolínat s příznaky potravinové alergie, či nesnášenlivosti. (Pozor, není to úplně to stejné.) Také na sebe mohou vzít podobu střevní chřipky, nebo jiného onemocnění. Protože do sebe nikdo z nás nevidí, pokud některý z těchto projevů zaznamenáte, zvlášť dlouhodobě, je důležité navštívit lékaře, který provede potřebná vyšetření. (Jedním z nich může být test na histaminovou intoleranci.) Nelze totiž vyloučit ani jinou příčinu těchto potíží.

Mezi projevy histaminové intolerance patří:

  • Bolest hlavy
  • Migréna
  • Nevolnost
  • Kopřivka
  • Zažívací potíže
  • Nepravidelný menstruační cyklus
  • Zvracení
  • Křeče v břiše
  • Vysoký krevní tlak
  • Nepravidelný tlukot srdce
  • Závrať
  • Neschopnost regulovat tělesnou teplotu
  • Úzkost

Jaké jsou povolené a zakázané potraviny

Jak už jsme to nakousli o pár řádků výše, některé potraviny jsou bohaté na histamin. Který pak tělo nedokáže odbourat. Souvisí spolu například histaminová intolerance a káva? Na to se podíváme níže.

Eliminační dieta pro histaminovou intoleranci obvykle doporučuje vyškrtnout:

  • Fermentované mléčné produkty (sýry, jogurty, zakysanou smetanu, kefír…)
  • Fermentovanou zeleninu (kysané zelí, kimči…)
  • Nakládanou zeleninu
  • Kombuchu
  • Párky, salámy a šunku
  • Víno, pivo, šampaňské a další alkohol
  • Produkty ze sóji (tempeh, tofu…)
  • Rajčata
  • Lilek
  • Špenát
  • Slané a zmrzlé ryby a ryby v plechovce
  • Vinegar
  • Kečup

Jak vidíte, histaminová intolerance a káva spolu nijak významně nesouvisí. Pokud vám ale nedělá dobře, je samozřejmě vhodné ji z vaší životosprávy vyškrtnout. 

Co jíst? Tip na vhodný jídelníček

Jelikož vám může udělat špatně prakticky cokoliv, nejjistější pro vás bude, když si začnete vařit vlastní jídla doma. Nejen, že díky tomuto kroku ušetříte, ale také budete vědět, co přesně jste použili. Dalším dobrým tipem je takzvané “clean eating”. To znamená, že jíte minimálně zpracované potraviny. Typicky jde o zeleninu a ovoce (necitrusové ovoce…) či o čerstvé maso. Vhodná jsou i rostlinná mléka.

S tím jde ruku v ruce vyškrtnutí nezdravých potravin a polotovarů. Jelikož je každé tělo jiné a má odlišné potřeby, neváhejte kontaktovat nutričního specialistu, či dietologa, který vám pomůže sestavit jídelníček pro histaminovou intoleranci na míru.

Histaminová intolerance u dětí

Histaminová intolerance není u dětí příliš obvyklá, ale vyloučit se úplně nedá. Z toho důvodu je vhodné, abyste s dítětem zašli k lékaři a nechali ho důkladně vyšetřit. 

Histaminová intolerance a zakázané léky

Jelikož je histaminová intolerance těžko diagnostikovatelná (protože se její příznaky kryjí s příznaky jiných chorob) a zároveň toho o ní ještě mnoho nevíme, v tomto ohledu se vždy řiďte tím, co vám řekne lékař. Jen on má absolutní kontrolu nad léky, které berete. Pokud užíváte nějaký volně prodejný lék proti bolesti a je vám po něm špatně, měli byste ho vysadit.

Existuje léčba?

Na histaminovou intoleranci neexistuje žádný konkrétní typ léčby. Nejvhodnější a zároveň nejjistější je jen změna životního stylu. V opačném případě vám mohou hrozit pravidelné zdravotní problémy, které vás mohou dokonce vyřadit na nějakou dobu z provozu.

Znáte někoho, kdo trpí histaminovou intolerancí?

Zdroje informací

https://www.healthline.com/health/histamine-intolerance – Vše o histaminové intoleranci (anglicky)

https://www.healthline.com/health/low-histamine-diet – Dieta pro histaminovou intoleranci (anglicky)

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33924863/ – Histaminová intolerance u dětí (anglicky)

 

Napsat komentář