Příznaky anémie

Poslední aktualizace 13. 11. 2020 autorem MUDr. Zdeňka Fantová

Někdy nemusíme být očividně nemocní, ale začneme se cítit unaveně a slabě. Pokud se to stane pouze občasně, není nutné se tím znepokojovat. Co když jde ale o permanentní stav? V tom případě za něj možná může anémie. 

Ať už jste těhotná žena, nebo jdete na preventivní prohlídku k lékaři, čeká na vás rozbor krve, ze které je sto poznat, zda nás něco trápí. Dá se tak odhalit například pohlavně přenosná choroba, nebo cukrovka. (Ale i spousta dalších neduhů, které naši populaci celkem běžně trápí.) U toho může zkoumat i její kvalitu. Což může vést k odhalení anémie.

✅ Chraňte sebe i své okolí

Vybírejte z nano roušek a respirátorů, které zabrání proniknutí virů.

👉 Vybrat nano roušku
👉 Vybrat nano respirátor

Abyste se nemuseli po vyřčení ortelu znepokojovat, povíme vám všechny důležité informace, které byste o ní měli vědět.

Co je to anémie?

Anémie je stav, během kterého má člověk nedostatek červených krvinek. Ty jsou důležité pro transport kyslíku po těle. Z toho plyne, že ho má člověk v krvi méně, čímž dochází ke zhoršené zásobovací funkci, která se může posléze odrazit na vašem celkovém zdravotním stavu. Vzhledem k mechanismům lidského těla jí častěji trpívají ženy. (Což si objasníme v sekci, která se zabývá rizikovými faktory.)

Podle typu anémii dělíme na:

  • Aplastickou anémii
  • Anémii z nedostatku kyseliny listové
  • Hemolytickou anémii
  • Srpkovitou anémii

Můžeme ji ale rozlišovat i podle toho, jakými jinými způsoby k ní došlo. Což znamená, že se zvyšuje počet lidí, kteří se s ní mohou v průběhu života setkat.

Rizikové faktory vedoucí k anémii

V první řadě potřebujete vědět, jak je možné, že vám červené krvinky z ničeho nic zmizí. Hlavní původci jsou dva. Některé tělesné procesy a nemoci mají vliv na to, že se vám sníží jejich produkce. Pak ale existují další jevy, které mohou urychlit jejich zánik. 

Svůj zdravotní stav si hlídejte, pokud:

  • Nemáte dostatečný přísun železa, folátů a vitamínu B12 (vegetariáni, vegani…)
  • Máte sníženou funkci štítné žlázy
  • Trpíte endometriózou
  • Máte menstruaci
  • Jste po operaci
  • Máte po porodu
  • Máte cirhózu jater
  • Máte zkušenost s nadměrným děložním krvácením
  • Máte fibrózu kostní dřeně
  • Trpíte poruchami jater a sleziny

Riziko se ale může objevit i u lidí, kteří měli velkou ztrátu krve (třeba při úrazu, nebo při dopravní nehodě), trpí hemoroidy, nebo jsou častými dárci krve. (Ti musí velmi dbát na zdravý životní styl a na správnou výživu.)

Příznaky anémie

Nyní se mrkneme na to, jak na sobě anémii poznáte.

Symptomy anémie jsou:

  • Únava
  • Změna srdečního rytmu
  • Dušnost
  • Bolest na hrudi (Pozor! Může to být infarkt!)
  • Bolest hlavy
  • Motání hlavy
  • Zácpa
  • Špatná koncentrace
  • Nezvyklé chutě (máte například chuť jíst něco, co není jedlé – hlína, omítka…)
  • Křehké a lámavé nehty

Léčba anémie

Řada lidí k anémii přijde nevhodným stravováním. V takovém případě vám lékař doporučí změnu jídelníčku, nebo užívání volně prodejných doplňků stravy, které obsahují vitamíny, stopové prvky a minerální látky, které je nutné u vás doplnit. V některých případech lze přistoupit i k podávání vitamínů injekční cestou.

Tam, kde nelze tento postup nasadit (po nehodách, během operace…), tam lékaři použijí krevní transfúzi

Jídelníček během anémie

Jak už bylo řečeno, anémie do velké míry souvisí s naší výživou. Proto se podíváme na to, co se hodí jíst a čemu se raději vyhnout.

Pacientům a pacientkám se doporučuje:

  • Špenát
  • Kapusta
  • Brukev
  • Červené maso
  • Zvěřina
  • Konzumace jater
  • Makrela
  • Tuňák
  • Losos
  • Mléko
  • Kefír
  • Tofu
  • Sýr
  • Fazole
  • Sójové boby
  • Cizrna
  • Ořechy a semínka

Naopak se pokuste vyhnout kávě a čaji, kukuřici a potravinám, které jsou bohaté na lepek. (Pečivo, těstoviny…) Dobře vám nemusí dělat ani hnědá rýže a výrobky, které obsahují celozrnnou mouku. Také se vyhněte ovsu a čokoládě.

Prevence anémie

Samozřejmě, některé věci v životě si nelze naplánovat. Také nedokážeme nic udělat s některými přirozenými chody našeho těla. (Porod, menstruace…) I tak se ale můžeme pokusit pro sebe udělat něco málo navíc. Třeba v rámci výživy.

Rozhodně nic nepokazíte, když:

  • Si dopřejete dostatek vitamínu C (ten je důležitý pro vstřebávání železa)
  • Budete jíst hodně zeleniny a masa, které je bohaté na železo
  • Si budete hlídat kyselinu listovou
  • Nebudete během jídla pít kávu, nebo čaj (mohou ovlivnit efektivitu vstřebávání železa)

Měli jste někdy anémii? 

Zdroje informací

https://www.healthline.com/health/anemia – Co je anémie? Příčiny, výživa a další (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/158800 – Anémie: Příznaky, léčba, typy a příčiny (anglicky)

https://www.healthline.com/health/best-diet-plan-for-anemia – Jídelníček pro anémii (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322336 – Dietní plán pro anémii (anglicky)

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=117312 – Prevence anémie (anglicky)

 

Napsat komentář